Thursday, September 1, 2011

Blogid ja (varjatud) reklaam

Olen tahtnud sel teemal ammu oma mõtted kirja panna. Täna on lõpuks saabunud igati õige hetk - saime ühe (natuke kurja) kirja blogide ja reklaami teemal, mis ei puuduta küll käesolevat blogi, aga mõte jääb samaks.

Seega - otsene ja varjatud reklaam blogides. Ka käesoleva blogi kohta on varasemalt küsimusi esitatud, et kas see artikkel on kellegi poolt kinni makstud või on selle eest midagi tasuta saadud ? Küsitud nii otse kui kaudselt, läbi teiste blogide kommentaaride.

Natuke taustast. Olles pikalt töötanud nii tootearenduse kui turunduse alal, on sellega kaasnenud ka paljude artiklite kirjutamine meediale. Loomulikult on õpitud ka selgeks mitmed internetiturunduse põhitõed ja kui võtta eesmärgiks reklaami avaldamisega blogis raha teenimine, saaksin ilmselt sellega ka hakkama. Aga ma ei taha seda teha. Ei taha sellepärast, et see hakkaks paratamatult blogi moonutama. Teada on ju, et kes maksab, see tellib ka muusika.

Muidugi oleksin ma valmis ka siin blogis väärt spordiüritustele või -vahenditele nö. reklaami tegema - eriti läbi isiklike kogemuste. Aga ma ei taha selle eest raha või midagi tasuta saada. Muidu muutub ka blogi algne mõte  - isiklike kogemuste kajastamine spordis.

Samas toetan igati ka seda kui blogides avaldatakse reklaami. Sellele ei pea ka viitama, et on reklaam või kinni makstud vms. Sest kui reklaam läheb blogi teemadega kokku, on ta kohe suunatud õigele sihtgrupile ja igati asjakohane.

Muidugi - never say never. Ülaltoodud põhimõtted käivad blogi Let`s run eestikeelse versiooni kohta. Kui tulevikus midagi olulist muutuma peaks (näiteks ei ole blogi enam eestikeelne + veel olulisi muutusi) ei saa välistada ka reklaami osas põhimõtete muutmist. Aga see on siis juba üks hoopis teine jutt ...

4 comments:

Anonymous said...

Ei saa kuidagi nõustuda sellega, et reklaamile ei peaks viitama. Ehkki blogisid siiski ei saa käsitleda nö tõupuhta ajakirjandusena, on nad siiski vähemalt ajakirjanduslaadsed tooted ja võiksid püüelda selles suunas, et täita ka vastavaid reegleid. Ehk siis hoida blogipidaja tekstid ja reklaamid lahus. Loomulikult mingi nipiga kätt ette panna ei saa, kui keegi otsustab varjatud reklaami kasuks, aga eetiliseks ma seda ei pea.

Käesolevat blogi olen ma mõnda aega jälginud ja ise väikestviisi harrastusjooksjana hinnanud eelkõige tekkivat empaatiavõimet. Kui mul aga midagi konkreetset vaja, eks ma siis astun Sportlandi jooksupoodi sisse. Samas pole ma ka otseselt reklaami vastane, kuid sel juhul võiks kindlasti olla vastav märge juures (ma ei ole arvamusel, et iga reklaam on paha - vastupidi, mind huvitavates valdkondades on see isegi tänuväärt - aga olgu ta ka ausalt esitletud).

Muidu aga jõudu. Isiklikult inglise keelset ei poolda, neid niigi maailmas jalaga segada. Aga eks blogi autor teab ise paremini, mis ta ambitsioonid ja motivaatorid on.

Anonymous said...

Kirjutad, et oled reklaamitekste kirjutanud, kuid spordikaupade ja -teenuste reklaamimine võib osutuda raskemaks. Kui tahad reklaami üles ehitada samastumise peale, siis peaksid olema Gerly Padar vms, et lugeja sinuga samastuda tahaks. Teine tee on teha kirjutada nii asjatundlikult ja veenvalt, et reklaami mõjub sisu väärtuse kaudu. Vahepealseid variante ma eriti ei näe. Teine tee eeldab ka toodete isiklikku põhjalikku testimist, mis nõuab aega. Reklaami paigutamine blogisse võib lõpuks ka sind ennast lõksu tõmmata, nagu näitab Kertu suudab! blogi (vigastused, trennisõltuvuse oht jms). Aga asjatundlikku reklaami oleks vaja. Eestis ei ole inimest, kes suudaks mõnda jooksujalanõu marki veenvalt reklaamida nt.

Andres said...

Olen nõus, et reklaamiga on mõtet siis tegelema hakata, kui see väga tõsiselt ette võtta. Poolikud variandid ei ole head.

Muidugi võib ka sellist reklaami teha, nagu triatlonivõistlust reklaamides läbi terve suve tehti - mulle see isiklikult ei meeldinud, aga kindlasti oli ka neid, kellele meeldis.

Tegelikult on minu meelest reklaam Eesti, eriti aga Läti ja Leedu spordis suhteliselt avastamata maa. Arenguruumi on ja hakkajatele tööd samuti!

Andres said...

Vastuseks esimesele kommentaarile: blogis kasutatav keel (eesti, inglise vm.) sõltub minu puhul peamiselt sellest, millises keelekeskkonnas ise pikemat aega paiknen. Täna on see Eesti, aga võibolla tulevikus on mõni muu riik. Ja vastavalt sellele võib ka keel muutuda. Liiga suuri ambitsioone ei ole:)